Kimblewick

 
Säg hej till en nykomling i bettfamiljen! Häromdagen var jag förbi Hööks och införskaffade ett kimblewickbett/jaktkandar (kalla det vad du vill). I flera månader har jag inte ridit Vision på annat än mitt tredelade Sprenger och novabett, eftersom det inte har behövts. Så pelhamet blev kvar i Kungsbacka. Har inte heller behövt det, förrän jag var på Näset och tävlade (självklart på en tävling). What can I say.. Broms - vad är det? Kan räkna halvhalterna jag fick igenom under hela meetinget på en hand.
 
Kändes onödigt att köpa ett till pelham, så det fick bli ett kimblewick. Jag vet att Vision har tävlats på det förut, och det är dessutom ett bra bett att ha i garderoben. Har ridit på det ett par dagar nu, och det har känts bra. Överlag verkar hon trivas på det, och dessutom gillar jag att mundelen är i mässing/koppar. Får ett härligt sug i munnen av det.
 
Det är "mildare" än pelhamet, eftersom det är lika enkelt att rida på som ett tränsbett - men med ett stångbetts fördelar. Det gilder heller inte upp mot tänderna, utan inverkar framåt-nedåt i hästens mun och ligger därför mer still än ett vanligt tränsbett. Därför är det ett bra alternativ till starkare men känsliga hästmunnar! Bettet rör sig likadant i munnen som ett stångbett, samtidigt som du kan använda ledande tygeltag med samma effekt som på ett vanligt bett.
 
Provhoppade med det i onsdags. Med Vision är det superviktigt att man har en väldigt mjuk hand till hinder och att inget stör henne i munnen, annars hoppar hon inte. Till skillnad från pelhamet (som hon kan knäppa av lite på) och andra stångbett så vågade hon gå fram mer till detta. Som sagt - samma känsla som med ett tränsbett, fast med en nödbroms. Kändes väldigt bra! Detta blir min livlina på tävlingarna i fortsättningen.


Noomie Sundell    |      |    http://nouw.com/noomiesundell

Läste faktiskt igår att ledade bett är mycket starkare/obehagligare än oledade. Det är även många som väljer både för tjocka och för långa bett. Vilket gör mer skada än nytta. Tror jag kanske ska skriva ett inlägg om det.. Hmm..🙈

Svar: Ja det kan jag tänka mig, helt logiskt faktiskt eftersom det oledade inte kan knäppa åt fel håll någonstans. Rider aldrig mina hästar på tjockare bett än 14mm, vet många som tror att de tjockare betten är snällare - när det snarare är tvärtom. Diskuterade det med veterinär/tandläkare, och hon tyckte att absolut max var 14mm. Annars är det lätt att bettet blir för tjockt, inte får plats i munnen och ger klämskador. Intressant det där, men logiskt när man tänker efter ;)
Ida Barsk










Kom ihåg mig