Morgonfunderingar

Godmorgon! Jag började dagen med att gå ut och byta täcke på Vision, kolla till hur hon sovit och om allt stod rätt till. Det gör jag varje morgon, oavsett hur sent jag lagt mig. Oron är total om jag skippar det.. ;)
 
Resten av morgonen har jag ägnat åt att fundera på ridning, hur jag ska förbättra min egen ridning, och det här med att studera och ta efter andra. Jag tror att det är viktigt att man inte stirrar sig blind på vad andra ryttare gör - studera, inspireras och ta några bitar här och några bitar där, absolut. Men att försöka efterlikna någon annans ridning helt och hållet är jag lite tveksam till. Varje ryttare har sitt eget system och ridning som har formats efter många års erfarenheter, träning, tränarutlåtanden och egna upptäckter. När jag tittar på ryttare som har en ridning jag vill uppnå, så funderar jag inte på hur jag ska ändra min ridning för att rida likadant. Jag funderar på vad jag kan applicera på min egen ridning. Jag utformar ju mitt eget system. Varje ryttare i världscupen har ett system som funkar för dom, det som gör dom unika och har tagit dom dit dom är. Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tror det är viktigt att inspireras utan att försöka plagiera. Vi rider alla på olika sätt, och ett plagiat är aldrig lika bra som ett original.
 
Idag blev det Marcus Ehning som fick stå för inspirationen, ikonen för bra ridning himself. Allt från träning på hemmaplan till stora tävlingar. Gemensamt för hans ridning, oavsett på hemmaplan eller på tävlingsbanan, är hans sätt att använda galoppen i hästen. Inget plockande någonstans, utan bara att rida fram till en mjuk hand. Jag hamnar gärna i att plocka för mycket när jag blir osäker på ett avstånd eller mig själv, särskilt eftersom jag sitter på en het och stark häst. Istället för att använda hennes galopp till en fördel så plockar jag bort den, vilket stjälper mer än det hjälper - även om det känns tryggare att plocka in henne kort. Nu har jag henne så lydig att jag inte måste hålla henne 100% kort, då måste jag komma ur det och våga rida på galoppen och hindret. Utan att det blir överilat och hett, såklart. 
 
Det blir fokus på dagens träning. Våga rida fram och använda galoppen, tänja lite på gränserna med hjälp av sitsen, inte handen. Hoj!


Lovisa Magnusson    |      |    http://lovisamagnusson.horseworld.se/

Vad fin du är!

Svar: Åh, tack detsamma!
Ida Barsk










Kom ihåg mig